Resultaten Wespentelling 2024

679 mensen hebben meegeteld

Getelde wespen en wesp-achtigen in Nederland:

Top 10 meest getelde soorten

1. Limonadewespen6854
2. Zweefvliegen3366
3. Honingbij2475
4. Franse veldwesp777
5. Wesp onbekend404
6. Europese hoornaar380
7. Graafwespen262
8. Sluipwespen302
9. Langkopwespen231
10. Stadsreus203

Voor het eerst een wesp op 1

De derde nationale wespentelling heeft voor het eerst een wespensoort als nummer 1 opgeleverd: de limonadewesp. De posities 2 en 3 worden bezet door respectievelijk zweefvliegen en de honingbij, waarna de Franse veldwesp en de (Europese) hoornaar de top 5 completeren. Dankzij een enorme groei in aantal deelnemers is ook het aantal waargenomen wespen fors toegenomen, al zegt dat niet alles over de wespenstand in Nederland.

De derde Nationale wespentelling was de eerste onder de vlag van de Tuintelling. De verzamelde resultaten vormen een basis voor een langjarig onderzoek over hoe de aantallen van verschillende wespensoorten zich ontwikkelen. Dat is belangrijk omdat gedetailleerde landelijke cijfers over het voorkomen van sociale wespen ontbreken.

Vrijwel jaarlijks doen verschillende partijen uitspraken over (verwachtingen voor) het aantal wespen dat jaar, zonder enige feitelijke onderbouwing. Zo krijgt men de indruk dat er ieder jaar meer wespen bij komen, terwijl andere bronnen eerder op het tegendeel duiden. De Wespenstichting wil daarom meer duidelijkheid krijgen over de langjarige ontwikkeling van het aantal (sociale) wespen, en heeft daarom in 2022 de nationale wespentelling gelanceerd.