Voor beleidsmakers

De Wespenstichting denkt en praat graag mee met beleidsmakers als het gaat om milieu- en diervriendelijke oplossingen voor problemen met wespen. Deze oplossingen dragen bij aan duurzamer beleid, dat verder gaat dan alleen de wespenpopulatie.

Enkele overheidsinstanties die de kennis van de Wespenstichting hebben gebruikt voor hun beleid dan wel uitvoering zijn:

Schriftelijke vragen van lokale fracties

Door lokale fracties in gemeenteraden zijn al regelmatig schriftelijke vragen gesteld aan de colleges van burgemeester en wethouders. De Wespenstichting denkt graag mee, dus neem contact op voor eventuele input voor schriftelijke vragen.

Hier vind je een overzicht van schriftelijke vragen die gesteld zijn.

Wat wij willen weten

Een van de vragen die wat ons betreft gesteld kan worden is:

“Hoe vaak worden er jaarlijks meldingen gedaan van wespennesten in de gemeente, en welk percentage daarvan wordt actief bestreden?”

Hierbij is het goed om te weten dat de aantallen fors zullen verschillen per jaar, eventueel kan de vraag specifieker worden gesteld en kunnen de aantallen van de afgelopen tien jaar worden gevraagd.

Daarnaast zijn er gemeenten die zich beroepen op wespennesten die wespennesten in de openbare ruimte bestrijden “bij gevaar”, waarop de volgende vraag passend is:

“Wanneer is er sprake van gevaar inzake een wespennest, hoe wordt dat bepaald en door wie?”

Er is een risico dat de beoordelaar zich laat leiden door niet neutrale verhalen van een melder. Daarnaast kan een nest vaak ook gewoon afgeschermd worden, waardoor het gevaar al fors wordt verminderd.

Vaak onnodig bestreden

Hoewel er bij gemeenten en medewerkers van gemeenten de intentie vaak goed is, worden wespennesten in onze beleving nog steeds te vaak onnodig bestreden. Dit gaat ten koste van het milieu, én levert

Neem gerust contact op.

Voor plaagdierbeheersers in dienst van gemeenten of dienstverleners die plaagdierbeheersing voor gemeenten doen, is onze Gevorderdencursus zeer geschikt.