Een wespenvanger: hoe effectief is het?

Inzichten |
Houten paal, nog net rechts zichtbaar, met daarnaast een wespenvanger, een val voor wespen met een doorzichtige pot en een geel deksel, dat aan een wit touwtje hangt. Er zit een label over het grootste deel van de pot, maar onderin zie je allemaal dode insecten liggen.

Wanneer je tips zoekt om wespen bij je weg te houden, zit daar vaak ook de tip bij om een wespenvanger of wespenval te maken of te kopen. Er zijn overal wel wespenvangers te koop, online vind je allerlei instructies om een wespenval maken van bijvoorbeeld een plastic (frisdrank)fles. Zo houd je lekker de wespen weg uit je buurt. Of toch niet?

Haken en ogen bij een wespenvanger

Het is vooral goed om te weten wat de haken en ogen zijn van zo’n wespenvanger. Want die zijn er. En er is een prima alternatief dat ook nog eens minder hoeft te kosten.

Laten we beginnen met de haken en ogen. We lichten ze natuurlijk allemaal even toe:

1. Je vangt met een wespenval nooit alle wespen in je omgeving;
  2. Wespen blijven naar je tuin komen op zoek naar zoetigheid;
  3. Ook veel andere insecten gaan dood in een wespenvanger.

Misschien krijg je zelf al een idee hoe het zit, we geven je graag de details.

Je vangt nooit alle wespen in je omgeving

Veel wespenvangers leveren enkele tientallen tot honderden gedode wespen op. Dat weegt nauwelijks op tegen de duizenden wespen die er in je directe omgeving zitten. Op een vierkante kilometer kunnen namelijk meer dan 200 wespennesten zitten, met elk honderden tot duizenden wespen. Daar kan je met jouw wespenval niet tegenop.

Daarnaast is het zo dat er vrijwel continu nieuwe werksters komen. Iedere maand komen er honderden nieuwe wespen voort uit een wespennest. Tegenover elke wesp in je wespenvanger staan dus weer tientallen nieuwe wespen.

Wespen blijven komen op zoek naar zoetigheid

Of je die wespenval nu hebt hangen of niet, er blijven wespen komen die op zoek zijn naar zoetigheid. En als jij zoetigheid hebt in je vanger, komen ze daarop af. Zit je val helemaal vol, dan blijven ze bij jou in de buurt op zoek naar zoet.

Daar komt bij dat er maar twee soorten wespen zijn die in augustus op zoek gaan naar zoetigheid: de gewone wesp en de Duitse wesp, samen ook wel limonadewespen genoemd. Andere wespen, zoals de Europese hoornaar, de Saksische wesp, middelste wesp en Franse veldwesp, gaan niet actief op zoek naar zoet.

Het kan gebeuren dat daar een enkel exemplaar van op jouw wespenvanger af komt, maar dat heeft dan weinig functie omdat je sowieso geen overlast van deze wespensoorten hebt.

Ook andere insecten gaan dood in je wespenval

Dat je liever geen wespen bij jouw eten en drinken wilt, dat snappen we. Maar je vangt niet alleen wespen, ook andere insecten die dol zijn op zoet komen op jouw wespenvanger af. En verdrinken in je zoete vloeistof als ze daar net als de wespen van willen genieten. Best wreed eigenlijk hè? En waarom zou je zo wreed zijn naar welk insect dan ook?

Goedkoper en diervriendelijker alternatief

Wil je een duurzamer, diervriendelijker alternatief voor zo’n wespenvanger? Dat is er. En dat is nog goedkoper ook. Je bent namelijk niet klaar met de aanschaf of het zelf maken van de val. Je hebt ook nog lokstof nodig, en dat is ook niet gratis.

Ons alternatief is geen vanger of val, maar het wespenbuffet. Geef de wespen gewoon wat ze willen, waarna ze weer wegvliegen om hun nuttige werk uit te voeren. Het buffetje kost je jaarlijks – in die ene maand augustus – waarschijnlijk hooguit een paar euro. Dat is minder dan de aanschaf van een wespenvanger.

Wespenvanger? Wespendoder!

Zo’n val heet heel eufemistisch een ‘wespenvanger’. Je vangt er alleen geen wespen mee om ze weer los te laten, je doodt ze ermee. Het is niks meer en niks minder dan een wespendoder. En dan zijn er ook nog zogenaamde ‘biologische’ en ‘ecovriendelijke’ wespenvangers. Maar wat is er biologisch of ecovriendelijk aan dieren doodmaken?

De enige duurzame/biologische/ecovriendelijke manier om overlast van wespen te voorkomen is door ze dat zoet gewoon te geven en verder te laten leven. Met het hierboven genoemde wespenbuffet dus.

Wespenvangers in dierentuinen?

Dat we dit soort vallen in dierentuinen tegenkomen stuit ons ook nogal tegen de borst. We gaan graag in gesprek met dierentuinen om hun educatieve functie ook in te zetten voor educatie over wespen. Dat ze geen andere oplossing kennen, kunnen we ons best voorstellen, dus helpen we ze graag om duurzamere oplossingen in te zetten dan vallen voor wespen.