Over de Wespenstichting

Het doel van de Wespenstichting is het behartigen van de belangen van de inheemse sociale wespensoorten. We werken aan de verbetering van het imago van de wesp en we ontwikkelen en promoten diervriendelijke oplossingen voor wespenproblemen. Door het geven van voorlichting en advies op het Twitterkanaal @wespenvriend, via de nieuwsbrief en door middel van lezingen informeert de Wespenstichting een breed publiek over het ecologische belang en de fascinerende levenswijze van wespen. Ook worden overlastgevende wespennesten op aanvraag levend verplaatst naar betere locaties. Zo wordt talloze wespen een normaal leven gegund en belanden er minder bestrijdingsmiddelen in de natuur.

De stichting verwerft inkomsten uit lezingen, diensten en donaties. We gebruiken het vermogen voor de financiering van de activiteiten van de stichting. Onze bestuursleden ontvangen geen vergoeding. Wel kunnen alle onkosten worden gedeclareerd.

Meer informatie vind je in ons beleidsplan.

Veelgestelde vragen

Je kan geen lid worden, omdat we een stichting zijn. Alleen van een vereniging kan je lid worden. Je kan wel donateur worden, ofwel door een eenmalige donatie te doen, ofwel door een periodieke donatie.

Op onze donatiepagina kan je dat helemaal zelf regelen, van bedrag tot frequentie.

Als stichting werken we met vrijwilligers, ook onze bestuursleden zijn onbezoldigd. Bestuur en vrijwilligers kunnen wel reiskosten en onkosten vergoed krijgen. Verder maken wij kosten voor:

– Website en e-mail
– Educatief werk op natuurmarkten, honingmarkten/bijenmarkten etc.
– Kosten voor de organisatie, zoals bankkosten en eventuele notariële kosten

Meer hierover vind je in ons beleidsplan.

Je kan op meerdere manieren onze stichting (onder)steunen, bijvoorbeeld door:

– wespenconsulent te worden, dat hoeft je maar enkele uurtjes per jaar te kosten;
– een donatie te doen en je online aankopen te doen via Doelshop;
– ons in te schakelen voor een lezing of presentatie;
– de Wespenstichting bekend te maken onder vrienden, familie en andere bekenden;
– je gemeente te attenderen op wespvriendelijk beleid.